Jaký typ elektrokola vybrat

O elektrokolu se dá říci, že jde o hit posledních dvou let. Na silnicích a cyklostezkách potkávám stále více cykloturistů na elektrokolech. I když je to klišé, vypadá to, že na nich jezdí mladí i staří:-) Každý má svou motivaci a svůj cíl.

Plánujete výběr elektrokola? Ukáži vám základní typy elektrokol, aby jste si mohli vybrat to správné pro Vás.

Před výběrem nového kola a pro elektrokolo to platí také, jsou důležité odpovědi na tyto otázky:

Jaké bude mít elektrokolo využití?

Budete jezdit na něm jen do práce nebo počítáte s delšími výjezdy, případně počítáte s intentivní cyklistikou? Budete jezdit denně nebo počítáte jen s víkendovým jezděním?

V jakém terénu a na jakém povrchu budete nejčastěji jezdit?

Silnice a městské cyklostezky? Šotolina, lesní nebo polní cesty? Rovinatý nebo kopcovitý terén?

Typy elektrokol

Dnešní elektrokola jsou konstrukcí téměř totožná klasickým kolům, a tak i jejich typy jsou víceméně stejné.

Silniční elektrokola se běžně nevyrábí, jde většinou o přestavby a zakázkovou výrobu.

Horská ( MTB ) elektrokola

Horské elektrokolo je kolo s odolnou konstrukcí s vysokým výkonem motoru a s baterií s delším dojezdem. Mají širší odolné pneu s hrubým vzorkem. Vybavení těchto kol je velmi podobné klasickým horským kolům. Mají pérování a kvalitní brzdy.

Rám bývá v pánské i dámské variantě.

Jsou určena do terénu a kopců. Pro výjezdy do přírody a hor. Nebojte se velkých kopců a drsnějších cest.

Baterie u tohoto typu je připevněna nejčastěji na rámové trubce pro dobré vyvážení kola.

Trekingová elektrokola

Trekingová elektrokola, někdy také crossová nebo cestovní kola jsou určena na delší vyjížďky v lehčím terénu, cyklostezkách nebo po silnici.

Geometrie rámu je pohodlnější než u horského elektrokola, posed je lehce zpřímenější.

Ideální pro cykloturistiku.

Mají pánská a dámskou variantu rámu. Pláště jsou užší než u horských kol. Baterie je často na rámové trubce.

Městská elektrokola

Robustní kolo s monotubním rámem je vhodné:

pro jízdu po silnici a po cyklostezkách. Ideální do měst.

Monotubní rám umožňuje snadné nasedání a sesedání, což ocení i starší cyklisté. Posed na těchto kolech je vzpřímený.

Baterie je nejčastěji na rámu pod sedlem nebo na nosiči. Městská elektrokola jsou také většinou plně vybavena a mají bohaté příslušenství ( světla, blatníky, nosič ).

Náš tip: Jezdíte do práce na kole a nechcete se zpotit a zadýchat? Městské elektrokolo je proto přímo ideální. Nebo můžete zkusit skládací elektrokolo … .

Skládací elektrokola

Rám se dá složit, tomu je podřízena celá konstrukce kola.

Skládací elektrokolo nejčastěji využijete na kratší projížďky po městě, na cestě do práce nebo do školy.

Jeho hlavní předností je jeho skvělá skladovatelnost. Díky složení se vejde i do bytu. Nemáte garáž nevadí, složíte ho a může ho dát do komory. Snadno se vejde do výtahu. Skládací elektrokolo se také hodí například do karavanu.

Při výběru elektrokola si také všímejte další parametrů. K těm hlavním patří velikost elektrokola a kapacita akumulátoru ( baterie ).

Velikost kola

Vhodná velikost se určuje podle výšky postavy.

  • Pro postavu 160–170 cm vysokou je vhodná velikost 17″.
  • Pro postavu 170–180 cm – 19″
  • Pro 180–190 cm – 21″.

Co je velikost kola? Je to délka sedlové trubky – vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky.

Kapacita baterie

Kapacita baterie je hlavním ukazatelem pro posouzení dojezdu kola. Orientačně lze rozdělit baterie do následujících kategorií:

  • kapacita baterie 9AH – 11 Ah – dojezd 40-70 km
  • kapacita baterie 11AH – 13 Ah – dojezd 70-90 km
  • kapacita baterie 13AH – 16 Ah – dojezd 90 a více km

Dojezd je ale velmi proměnná hodnota, která je ovlivněna řadou faktorů ( nastavení asistence, stylem jízdy, náročností terénu nebo umístěním motoru ( v náboji kola nebo středový motor ). U skládacích nebo městský kol vystačíte s menší kapacitou a dojezdem.

Při výběru zejména horských a trekových elektrokol se podívejte také na parametr výkon motoru. Pro tento typ se hodí silnější motory.

Líbil se vám tento článek? Díky za sdílení.Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter